fredag 9 januari 2015

Mimmi

Det har kommit ännu ett brev från vårt gosedjur Mimmi! Nu börjar det bli riktigt spännande! Gissa hur uppspelta vi är?

Hej klass 2a! Har ni saknat mig?
Jag saknar er även om mina äventyr ar jättetrevliga.

Efter att jag firade jul med en trevlig familj i Falun åkte jag tog hela vägen till hovudstaden i Norge, Oslo. Det var jätteroligt att åka tog!

Där kom jag på jobbet till en trevlig tjej som heter Mari. Vi blev goda vänner direkt!

Vi har varit på restaurang och vi har åkt buss . Jag tyckte om båda!

Efter bussresan kom vi til Ikea! Där kände jag mig hemma, för alla prylar på Ikea har svenska namn och det är precis samma saker som på Ikea hemma i Sverige. Dom har även mumsiga köttbullar där. I Norge är köttbullarna mycket större enn i Sverige. Men på Ikea heter köttbullarna "svenska köttbullar", för att dom är lika små som hemma.

Jag och dom andra gosedjuren på Ikea hade kul tillsammans på gunghästen (se bild) innan vi åkte hemm till Mari.

Hemma hos Mari träffade jag en ny hårig vän - hunden Arack. Han är jättesnäll och lite busig, och jag fick rida på hans rygg. Jätteroligt! (Se bild) Det va skönt att inte behöva gå själv. Hihi!

Maris pojkvän är svensk, så vi pratade lite svenska tillsammans. Ronny är jättesnäll och trevlig! Ronny har väkst upp i Stockholm, precis som ni och nu bor han i Oslo.

Vi har varit hos Maris mamma. Där fanns det fortfarande en jättefin julgran (se bild), för dom hade besök av någon hela vägen från Australien.
Vi åt norsk julmat, som är lite annorlunda än svensk julmat, något som heter pinnekött (som är salt lamkött), olika korvar, potatis och lingonsylt. Det va jättemumsigt!
Sedan åt vi julkakor och julkex og dansade hela kvällen. Åh, vilken trevlig kväll!

Jag ska stanna kvar i Oslo någon dag till, så ska jag på en lååååång resa. Jag ska få åka flygplan! Det ser jag jättemycket fram emot! Dit jag ska åka är det varmt och skönt nu, og det finns många roliga djur där. Gissar ni vart jag ska?

Kramisar, Mimmi!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar